امروز: ۱۴۰۳/۲/۱

 

 

نحوه ارتباط و وابستگی  فنون با حرفه تابلوسازی

 

هر ابزار ارتباطی ضعفهایی دارد عبارات بی سروته و ساخت ضعیف جملات در ارتباط کتبی (تابلوسازی) ، موجب اخلال و در نتیجه ارتباط غیر موثر میگردد یک تابلوساز متخصص و وارد در حرفه ساخت و تولید انواع تابلوهای حروف برجسته نیازمند تسلط بر فنونی است که به او در ساخت و تولید یک تابلو حرفه ای کمک خواهد کرد. این فنون عبارتند از اصول ارتباطات، علم و صنعت، الکترونیک و علوم کامپیوتری . در ادامه اندیشه افتاب به ارتباط و وابستگی این فنون با حرفه تابلوسازی به طور مختصر اشاره خواهد کرد.

 

تابلوسازی در واقع یک نوع پیام رسانی با اهداف از پیش تعیین شده می باشد.یکی از اهداف تابلوسازی برقراری ارتباط با جامعه هدف می باشد شناخت ارتباطات میان افراد ، پیچیده است و عناصر مختلفی از جمله

  1. مختصات روانی، اجتماعی و فرهنگی افراد در جامعه

  2. ماهیت زبان و مسائل مفهومی آن

  3. ساختارهای رسمی و اجتماعی محلی

  4. رویه های ارتباطی نظیر صحبت کردن، نوشتن، و سایر صورتهای انتقال به کمک تابلوسازی تصویر و ...

 

 

تابلوسازی

 

 

اما با توجه به اینکه هر یک از ما دنیای اطراف خود را به شکل مخصوص به خود درک می کنیم به همین دلیل درک وضعیتهای افراد دیگر که در ارتباط با آنها هستیم برایمان مشکل است ، بنابراین باید کانالهای ارتباطی را شناخت و در تابلوسازی به این مسائل توجه نمود.

اصول ارتباطات و چگونگی استفاده از ان در تابلوسازی

اصول ارتباطات و چگونگی استفاده از ان در تابلوسازی به طور عمده عبارتند از:

  1. توجه به حس ادراکی افراد در تابلوسازی : هر فرد که یک تابلو تبلیغاتی را مشاهده میکند پیام آن را بر حسب زمینه فرهنگی، اجتماعی و روانی مختص به خودش درک میکند، بنابراین، هنگام تابلوسازی و برقراری ارتباط، هر کسی به تصور خود از انچه می بیند رجوع کرده و در نتیجه موجب ایجاد و بر قراری ارتباط میشود.

  2. تابلوسازی با توجه به نقش اجتماعی افراد : افراد به نقش خود در سازمانهای اجتماعی خو گرفته اند، چنانکه مجموع لغات، اصطلاحات و تصاویری که در تابلو تبلیغاتی و تابلوسازی به کار برده میشود بر رفتار و نیازهای اجتماعی متفاوت آنها اثر گذارده و در برقرار کردن ارتباطات می بایست نقش و جایگاه آنها در اجتماع را در نظر گرفت.

  3. تابلوسازی با در نظر گرفتن ارزشهای فرهنگی : خصوصیات فرهنگی متفاوت میان اقشار جامعه موضوعی است که در تابلوسازی باید به آن توجه داشت در واقع فرهنگ حاکم بر هر قشر تابلوسازی مخصوص به خود را میطلبد.

 

تابلوسازیتابلوسازی

 

 

تابلوسازی علم و صنعت :

 

فناوری حکاکی و برش لیزری دو مشخصه  اصلی از کاربرد صنعت در تابلوسازی است. مطمئنا در ساخت حروف برجسته چلنیوم یا حروف برجسته پلاستیک به استفاده از دستگاه برش لیزری نیازمند داریم و به همین دلیل یک تابلوساز باید به خوبی  با کار با دستگاه لیزر آشنایی داشته باشد .

 

 

تابلوسازی

 

 

تابلوسازی و علم الکترونیک :

 

از جمله کمک های که علم الکترونیک در ساخت تابلو حروف برجسته دارد چیدمان ماژول های تابلو ال ای دی LED و مداربندی آن و یا در سیم کشی لامپ های اس ام دی SMD در تابلو چلنیوم یا لترمکس است به همین دلیل یک تابلوساز لزوما باید از آن سررشته داشته باشد و به خوبی بر آن مسلط باشد.

 

 

تابلوسازی

 

 

تابلوسازی و علوم رایانه ای :

علوم رایانه ای از اصلی ترین علومی است که ما در حرفه  تابلوسازی به شدت به آن نیازمندیم. زیرا تمام طرح ها توسط نرم افزارهای کامپیوتری صورت می پذیرد .برنامه های مانند : کُرل دراو، فتوشاپ ، اتوکَد و …. شاخه های جدانشدنی از تابلوسازی به شمار می روند و اگر کارکرد با این برنامه ها را کنار بگذاریم تقریبا دست تابلوساز خالی خواهد ماند و عملا سرانجامی در کار واقع نخواهد شد . طراحی تابلو چلنیوم ، تابلو لترمکس ، تابلو فلکسی فیس نیازمند برنامه های طراحی کامپیوتری است و مدیریت افکتهای تابلو ال ای دی LED  و دهها کار دیگر تنها با بهره گیری از این ابزار توانمند انجام میپذیرد .

 

تابلوسازی

 

 

تاریخچه تابلوهای حروف برجسته:

 

در شرایط امروزی و با شکل گیری و توسعه فضاهای شهری، معرفی کسب و کار به یکی از نیازمندیها و دغدغه های اصلی هر تولید کننده و تاجری  تبدیل شده است. از جمله اقداماتی که در این خصوص افراد دنیای تبلیغات به آن پرداخته اند طراحی تابلوهای تبلیغاتی است. طراحان به دنبال این هستند تا بتوانند فرای کلمات  درج شده بر روی تابلو حس مناسبی از کسب و کار را در بیننده ایجاد کنند. در حال حاضر برای تابلوسازی امکانات و مواد پیشرفته گوناگونی وجود دارد که هرکدام از آنها می توانند در عرصه تابلوسازی زیبایی منحصر به فردی را در ساخت تابلو ارائه  کند، از آن جمله میتوان به انواع کامپوزیت، حروف چلنیوم و نئون پلاستیکها اشاره کرد. اما باید در نظر داشت  که طراحان و سازندگان تابلوها همواره سعی کرده اند تا به ویژگیهای همچون ماندگاری تابلو در مقابل شرایط محیطی، تنوع رنگ و طرح، سبکی تابلو، اجرای سریع با هزینه های کمتر و امکان بازسازی و تعمیرات احتمالی توجه داشته باشند.

بر اساس تاريخچه تابلوهاي برجسته، اولين نمونه تابلو حروف برجسته، تابلو برجسته فلز بوده اند (كه قابليت انتشار نور را نداشته اند). بعد از آن تابلوهای برجسته نئون پلاستيك بود كه بخاطر مشكلات نورپردازي نامناسب نئون ، منسوخ و جاي خود را به تابلو برجسته پلاستیک با نور ال اي دي (led) داده و در ادامه تابلو برجسته چلينيوم و در نهايت لترمكس به بازار تابلوهاي تبليغاتي راه پيدا كرده. بعلاوه بر تابلو برجسته فلز كه از لحاظ نور پردازي متفاوت خواهد بود مابقي برجسته ها تنها در تنوع رنگ و سليقه مشتري متفاوت خواهد بود.

در ادامه این مسیر در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت اسپانیایی MCI با استفاده از فلز آلومینیوم  و روش فرآوری جدید دست  به ابداع و تولید محصول جدیدی به شکل ورق هایی با سطح آیینه به گونه ای که در ظاهر مانند آلیاژ استیل به نظر می رسند؛ زد. این محصول در ابتدا با نام چنلیومChannelume  معروف و بر سر زبانها افتاد اما از سال ۲۰۰۰ میلادی نام Channelume به ALURAPID تغییر یافت.

تا قبل از دهه هشتاد در کشور ما لامپهای نئون به صورت فراوان پشت شیشه  مغازه ها، فروشگاه ها و یا داخل حروف نئون پلاستیک استفاده میشد که درعین نور زیاد و زیبایی و جلب توجه، بسیار ترد و شکننده بودند و با کوچکترین ضربه شکسته و گاز آن خالی میشد.

لامپ های نئون از ترانس های هسته ای با ولتاژهای بالا تغذیه می شدند که معمولا بر اثر شوک دادن قسمت الکترود به بدنه نئون و یا فلزات اطراف باعث شکستن خود لامپ می شد و یا در زمان بارندگی و یا تماس با آب بازهم باعث شوک دادن و اتصالی در قسمت الکترود می شد و در کل اگر داخل حروف نئون پلاستیک استفاده می شد بسیار مشکل ساز بوده و مدام باید مورد سرویس و تعمیرات قرار میگرفت و در بعضی موارد این اتصالی ها باعث اتش سوزی نیز می شد.

در اوایل دهه هشتاد لامپ های ال ای دی LED وارد صنعت تبلیغات و مخصوصا تابلوسازی شدند. ال ای دی های شاخه ای جای لامپ های نئون داخل حروف پلاستیک را گرفتند، در ابتدا این ال ای دی های شاخه ای به ظاهر بهتر از لامپ نئون به نظر میرسیدند، ولی خالی از اشکال نبودند چون ضد آب نبودند و هم بر روی پلکسی حروف، نقاط نورانی پر رنگ ایجاد میکردند.

پس از آن ال ای دی های بلوکی پنج لامپ و سه لامپ جای ال ای دی های شاخه ای را گرفت و این محصول مشکل آب و نقاط نورانی را بر طرف کرد، ولی نور این ال ای دی ها رضایت بخش نبود. پس از آن شرکتهای چینی ال ای دی های جد دی بنام اس ام دی SMD تولید و روانه بازار کردند که به نظر یک شاهکار در زمینه ایجاد نور دلخواه داخل حروف بود. اس ام دی ها دارای شدت نور فوق العاده و طول عمر بالا بوده و رزین روی بلوکهای آن مقاوم و ضد آب میباشد و نصب آنها بر روی پی وی سی PVC بسیار آسان و سریع میباشد.لامپهای اس ام دیSMD  موجود در بازار دارای نمونه های کره ای نیز میباشند که دارای کیفیت بالا و در عین حال قیمت بالاتری میباشند.

 

تابلوسازی

 

 

تابلوسازی یکی از فعالیت‌های مدرن و بروز برای تبلیغات در زمینه‌های مختلف است. شما می توانید با انتخاب یکی از انواع تابلوسازی‌ هایی که وجود دارند، برند مورد نظر خود را به شکلی درست و حرفه‌ای تبلیغ کنید. ما برای سهولت انتخاب شما در گروه تابلوسازان، گروه تابلوسازی اندیشه آفتاب را به شما دوستان عزیز و محترم معرفی می‌کنیم که تاکنون با تجربه‌ی چندین ساله خود در طراحی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی توانستند نظر مشتریان زیادی را به خود جلب نمایند. این تیم کاردان و زبردست، از جمله تابلوسازی هایی می‌باشد که بهترین کیفیت و کمترین هزینه را جزء آیتم‌های اصلی خودش درنظر گرفته و تاکنون به عنوان برترین و فعال‌ترین گروه تابلوسازی در بین دیگر رقیبان خود در این زمینه قرار گرفته است. امیدواریم از مطالب گفته شده نهایت لذت برده باشید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.